Zevenaar 2 (SOS 1) – SMB 2 : 4 – 4

Het was zaak niet te verliezen in deze thuiswedstrijd om de kansen om degradatie te ontlopen nog in eigen hand te houden.

Edzard was als eerste klaar. Zijn tegenstander speelde 1.f4 met wit, en zat na een tijdje met een zwakte op e3 en wat minder ruimte, waarbij zwart comfortabel stond. Zijn tegenstander was erg blij met de remise. Jan Elfrink speelde tegen een Scandinavische opening waarbij zwart snel lang rokeerde. Toen de dames en paarden geruild waren, was de muziek uit de stelling en werd de vredespijp gerookt.

Hans Castrop zat tactisch op bord 1, hield lang verbeten stand maar moest na een fout de pijp aan Maarten geven. Henk speelde een Nimzo Indisch – Hollands maar sloeg niet op c3, en wit kreeg toen een breed pionnen centrum met veel ruimte. Zwart hield taai vol, maar uiteindelijk ging een vol punt richting Nijmegen.

Marijn wist weer een mooie Mikhail Tal trukendoos te openen, ditmaal tegen een Caro-Kann van zwart, vol met tactische grappen, en wist netjes op tijd aan de noodrem te trekken en voor de remise te gaan.

Tonie speelde sprankelend aanvalsspel, en wist het witte voordeel uit te bouwen en fraai tactisch af te sluiten. Prachtig om te zien.

Daan kreeg een mooie stelling met wit tegen KoningsIndisch, waar zwart telkens probeerde om de witte koning op de korrel te nemen. Toen verloor Daan opeens een paard, maar wist echter in het eindspel alsnog een zwaarbevochten remise uit het vuur te slepen. Bravo !

Ikzelf hoopte niet wederom een uren lange partij te hebben zodat mijn uithoudingsvermogen weer op de proef gesteld zou worden, maar ik was toch weer als laatste bezig. Gelukkig voelde ik me goed, en de Man met de Hamer kwam ik pas na afloop thuis weer tegen 🙂 Mijn tegenstander was de wereldberoemde schaak arbiter Geurt Gijssen, die een uitstekende partij speelde, zijn tijd goed gebruikte om na te denken, en minstens remise had verdiend, maar hij zag, met minder dan twee minuten tijd over, een paardvork over het hoofd.

Dat was een benauwde 4 – 4 gelijkspel. Nog een laatste wedstrijd te spelen, een uitwedstrijd tegen de koploper.

Of we degraderen of niet, er zal deze zomer toch wat extra fysieke en mentale schaaktraining gedaan moet worden om volgend seizoen beter beslagen ten ijs te komen ! 🙂