verslag Pion vs SVZ

Verslag van de 4e externe wedstrijd van De Pion tegen SVZ 2 (SOS-1)in Groesbeek op vrijdag 10-1-2020.
door Henk Rouwenhorst

Pieter schrijft in zijn mail „We vertrekken bij de SHELL maar die bleek niet meer te bestaan. Er staat nu in grote letters AVIA op het benzine station. Waarvan akte bij een volgende afspraak.
In Groesbeek blijkt het ratingverschil enorm  – 1869 tegen 1693 – en geen enkele speler treft iemand met een lagere rating.
Hans Castrop speelde met zwart tegen Theo Wijnhoven (2124)en was als eerste klaar met zijn  partij. Helaas verloren. Naar eigen zeggen zag hij mat in 2 over het hoofd.
Daarna volgden remises van Daan en Jan.
Daan, met wit aan bord 5 schreef „ wat mij vooral trof als heel merkwaardig is dat ik en mijn tegenstander een partij speelden, ruilvariant van het orthodox dame-gambiet die tot en met de 20e zet identiek was aan het voorbeeld dat Euwe gaf in Praktische Schaaklessen deel 2 uit 1977! Wit bezorgt zwart zo een zwakke, achtergebleven pion op de c-lijn. Nu is 1 zwakte in een stelling vaak goed te verdedigen, en na ruil van enkele stukken, had zwart zich aardig bevrijd en bood ik remise aan, Dit werd door John Molenaar (1783)geaccepteerd.
Jan speelde met zwart aan bord 6 remise tegen R. Zollinger (1754). Hoe het is gegaan is mij niet bekend.
Het verslag van Pieter citerend, volgden daarna nederlagem van Edzard en hemzelf.
Edzard, aan bord 4 met zwart speelde tegen W. Veenstra (1963). Hij speelde (kennelijk actief, met een pion op f5, maar maakte ergens een foutje en verloor tenslotte.
Pieter speelde met zwart aan bord 8, tegen A. Thijssen (1763). Hij heeft in zijn uitgebreide en lezenswaardige mail helaas niet aangegeven hoe deze nederlaag is verlopen.
Aldus stond het 4-1 voor de Pion. Er waren nog 3 partijen aan de gang. Ongeveer gelijktijdig, omstreeks 23.00 uur gingen ondergetekende en Willy ten onder.
Mijn gekozen opzet met wit tegen de Pirc (van M. Auwens 1774) was bedoeld om actief stukkenspel te ontwikkelen. Dat lukte echter maar ten dele. Mijn zwarte-velden loper zocht een goed plekje maar sneuvelde tenslotte roemloos en vrij passief op g3. Ik moet thuis nog maar eens goed kijken naar een bevredigender  basisopzet van wit.
Willy, met de witte stukken spelend aan bord 7, tegen Herman Brinkhof (1740) schreef ”Het was een Scandinavische opening met later tegengestelde rokade. De Gubnitsky-Pytelvariant; 1.e4 d5 2.ed5 Dd5 3.Pc3 Dd6.
Ik vond het een scherpe partij waarin diverse wendingen zaten.  Op laatst, door gemis aan wedstrijdritme en vermoeidheid enkele weerleggingszetten van de tegenstander niet meer goed beoordeeld waardoor de verdediging niet meer klopte. Vooral de zet van zwart dat hij de dreiging van mat achter de paaltjes kon voorkomen door een tussenschaakje koste mij de partij.
Tonie zette een mooie prestatie neer door met de witte stukken remise te spelen tegen de kopman van de Pion, Wim Molenkamp (2054).
Tonie schreef „ ik kwam met de witte stukken goed uit de opening, maar slaagde er niet in dit voordeel te verzilveren. Zwart begon met succes een tegenoffensief. Uiteindelijk was deze partij de laatste die nog bezig was, en in een spannende maar gelijke stelling kwamen partijen remise overeen.
Totaal einduitslag resulteerde hiermee in 6 1/2  – 1 1/2!
Pieter sloot zijn mail af met „Terug naar huis is de afrit naar de A12 afgesloten en omdat niemand kan geloven dat dat inderdaad compleet het geval is maken we een extra rondje over het Velperbroekcircuit. Dan maar terug en via de Kleefse waard en de “‘oude” brug naar Westervoort en door Duiven naar Zevenaar”.
Nou ja laten we hopen dat het volgende keer wat beter gaat!