SOS: Zevenaar 1- ASV 1: 4 -4

Op 8 november eindigde de thuiswedstrijd tegen ASV 1 toch wel in een verrassende 4-4.

Bij Oliver werd wel lang gespeeld, maar werd het evenwicht nooit verbroken (½-½).

Frank kwam echt goed uit de opening, maar leverde onnodig zomaar twee stukken in voor een toren. Frank had wel actieve torens en door diverse penningen won hij één van de twee vijandelijke lopers. Met zijn vrijpion en kwaliteit meer maakte Frank het goed af (1½-½).

Arie was heel tevreden met zijn inderdaad goede partij. Hij kwam zelfs een kwaliteit voor, maar met 1 tegen 5 minuten op de klok durfde hij het niet aan en ging voor de remise (2-1).

Guust kreeg ruimte en mooi centrum tegen de twee gefianchetteerde lopers en kon zijn tegenstander helemaal insnoeren.Ten onrechte vermeed Guust dameruil, dan had hij in het eindspel heel veilig aan een winstplan kunnen werken. Nu zag hij niets meer en verloor in de tegenaanval op zijn lang gerokeerde koning (2-2).

Kevin ruilde een hinderlijke actieve loper af ten koste van een verzakking op zijn koningsstelling. Hij had wel druk tegen de achtergebleven d-pion, maar Dirk Hoogland kreeg met het resterende zware materiaal en niet te stoppen aanval (2-3).

Marijn keerde de wedstrijd. Hij bestreed het Konings-Indisch van oud-lid Toon Janssen uitstekend en kwam uiteindelijk in het kansrijke eindspel van loper en paard en 3 pionnen tegen twee paarden en 3 pionnen. Heel belangrijk was dat Marijn een vrije h-pion had. Zijn koning en loper brachten de paarden in onoverkomelijke problemen en Marijn won de twee paarden voor zijn loper. Toon gaf gelijk op, de h-pion liep nu gewoon door. Knap gespeeld, want beiden speelden op hun increment (3-3).

Thorsten kwam in een eindspel terecht met paard tegen loper en een minuspion. Zijn koning en paard stond wel mooi gecentraliseerd en Thorsten wist ten koste van zijn paard de laatste pionnen op de damevleugel te elimineren, terwijl hij met zijn koning de laatste pion op de koningsvleugel kon slaan (3½-3½).

Thomas moest tegen invaller Peter Boel tot de laatste pion vechten. In het toren/paard-eindspel had de meervoudig (7x ?) Nederlands Journalistenkampioen van Nederland de verder opgerukte pionnen. Thomas kon uiteindelijk de doorgebroken a-pion onschadelijk maken en had nu zelfs toren en b-pion tegen toren. Maar met de vijandelijke koning voor de pion was dat remise (4-4).

Een mooi resultaat. Ik had zelf het idee dat we meer kansen op de winst hebben gehad dan op de nederlaag.