SOS: Velp 1 – Zevenaar 1: 4 – 4

Net als de vorige ronde eindigde deze wedstrijd in een gelijkspel. Ook nu had ik het idee dat we dichterbij een overwinning waren dan bij een nederlaag. Op vrijdagavond 9 december 2022 togen we naar Velp. Precies op de avond dat in Qatar het kwartfinale duel Nederland – Argentinië op het programma stond. Ik vond dat wel fijn. Ik houd niet van die spanning. Dus gewoon opnemen en bij winst kun je er van genieten en bij verlies hoef je er niet naar te kijken. Bovendien had ik er weinig geloof in. Van Gaal noemde voor het toernooi de FIFA een criminele organisatie en de Qatari voelden zich door ons tot op het bot beledigd. Een vol stadion in de halve finale (60000 Argentijnen tegenover 1400 oranjesupporters) heeft ook nog hun beider voorkeur. De hele week riep ik op mijn werk al, dat Argentinië zeker een penalty cadeau zou krijgen. “I hate being right”, zei Jeff Goldblum in de film Juressic Park.

De schaakwedstrijd ontwikkelde zich in eerste instantie uitstekend. Thomas won twee pionnen, moest eerst nog wel met zijn lopers twee paarden temmen, maar in het toreneindspel werd het volle punt binnengehaald (0-1).

Dennis speelde een sterke partij. Hij kon veel vijandelijke stukken naar de achterste rij terugdringen. Toen Dennis zijn toren op de achterste rij kreeg, zou hij er één of twee gaan winnen (0-2).

Guust won met een simpele truc een pion en speelde het daarna goed actief. Won nog een pion, lichte stukken geruild en tot slot met zwaar materiaal een mataanval (0-3).

Hierna kwam de klad erin. Kevin kreeg een aanval over zich heen en zou mat gaan (1-3).

Oliver had niet zijn avond. Kon geen goed plan bedenken en met een pion minder tegen ook nog actieve vijandelijke stukken verloor hij geruisloos (2-3).

Frank speelde een rare partij. Hij had mat kunnen gaan, maar met een zwarte koningswandel naar g4 en een actieve dame werd het eeuwig schaak (2½-3½).

Arie accepteerde een pionoffer en had met actief spel nog kansen kunnen krijgen. Nu speelde hij het passiever, maar niet slecht en werd het uiteindelijk remise (3-4).

Dramatisch was de partij van Thorsten. Hij speelde zich naar een gewonnen stelling, maar deze was zeker niet gemakkelijk te winnen. Thorsten had initiatief en aanval. In de tijdnoodfase echter, raakte hij het spoor bijster en ging uiteindelijk zelf mat (4-4).