SOS: UVS 2 – Zevenaar 2: 3 – 3

Zevenaar 2 pakt eerste matchpunt tegen UVS 2
Verslag door Pieter van der Poel

Na nederlagen met 1-5 en 2-4 moesten we naar Nijmegen om daar aan te treden tegen UVS 2,
dat al twee overwinningen had behaald. Dat zag er dus weer moeilijk uit, hoewel het qua rating gelijkwaardig was. We begonnen iets later dan half acht door de files bij Velperbroek in wegopbrekingen in Nijmegen.

In de grote zaal van De Biezantijn speelden ook UVS 1 tegen PION 1 en UVS 3 tegen SMB 2,
maar de zaal is dusdanig groot dat een ieder de ruimte had.

Jos had de volgende dag een tentamen en gevraagd of hij op een lager bord kon spelen. Op bord zes pakte dat goed uit en hij boekte een vlotte zege. Daarna duurde het een tijd tot Henk ook wist te winnen en Daan remiseerde (0.5-2.5).

En even later kwam Henk melden dat Jeroen gewonnen had; dus de zege was binnen en mijn tegenstander feliciteerde ons al. Toen ik even later Jeroen sprak vertelde hij dat hij slecht had gestaan, een winnende zet speelde (Henk en ik dus blij) maar met nog maar 1 minuut op de klok remise had aangeboden.

Dus was het nog maar 1-3. Pieter (ik dus) had me zelf dus op bord 1 geplaatst en wist lange tijd met wit de zaak in evenwicht te houden totdat ik een penning over het hoofd zag, een pion verloor, enzovoort (2-3).

Tot slot de partij van Yannick tegen Klaus Wüstefeld. Dat eindigde in een tijdnood duel en dat is lastig zowel voor de ziende als de blind speler. Yannick had alleen nog een paard en Klaus een paard en een pion. Klaus speelde uiteraard door, hij liep immers geen risico.
Er werden vele zetten gedaan waar de stukken regelmatig op een verkeerd veld belandden en dan bemoeiden omstanders zich er mee om dat te corrigeren. Dit leidde tot de nodige irritaties bij Yannick die terecht stelde dat er ook onregelmatige zetten waren gespeeld, als de stukken wel op het goede veld stonden.

Klaus wist uiteindelijk te promoveren en daarna werd er verder gespeeld tot mat. Inmiddels was de zaal helemaal leeg en konden wij na twaalven naar huis in Zevenaar en Herwen. Terug in Zevenaar was het inmiddels over enen.

Het eerste matchpunt is binnen en de volgende wedstrijd is in Zevenaar tegen UVS 3 en dan moet het toch lukken om een eerste zege te boeken.