SOS: UVS 2 – Zevenaar 1: 1-7

UVS is een vereniging, die nogal eens verhuist. Na “De Ganzenheuvel” en “Het Kolpinghuis” speelden we nu in wijkcentrum “De Biezantijn “. Een fijne zaal en dan te bedenken dat de normale schaakzaal werd gebruikt als stemlokaal. En ook een hele vooruitgang: je kunt gemakkelijk en gratis voor de deur parkeren.

We speelden in Nijmegen op de Idus van maart (de 15e), de dag waarop 44 voor Christus Julius Caesar werd vermoord. We lieten ook geen spaan heel van onze gastheren : 1-7.

Thomas Verfürth opende de score. In een prettig middenspel won hij met een penning een paard (0-1).

Arie Huysman had een mooie d-pion, die hem ruimtevoordeel gaf. Zijn actievere stukken leverden Arie de dame tegen toren en stuk op. De partij eindigde pardoes toen Arie mat op g7 kon geven (0-2).

Guust Homs won zijn eerste partij van het seizoen. Hij kon de vijandelijke stukken van zijn tegenstander behoorlijk vastzetten. Een pionoffer hielp deze ook niet veel. Even nauwkeurig spelen om de dreiging tegen de koning er uit te halen en penning en vrijpion deden de rest (0-3).

Frank Unkrig kreeg weinig tegenspel in het Frans, maar hij verdedigde wel taai. Het eindspel van paard en twee pionnen tegen loper en drie, resulteerde in zwartveldige loper en a-pion tegen kale koning: remise dus (½-3½).

Henk Rouwenhorst was in een beter eindspel terecht gekomen, maar raakte wel in de war wie in welke stelling aan zet was. Na dat uitgezocht te hebben, was de tegenstander de concentratie kwijt en Henk won snel (½-4½).

Kevin Verfürth had een zware partij met al het zware materiaal en lopers van ongelijke kleur. Zag er remiseachtig uit, maar een kwaliteitsoffer gaf leuke dreigingen. De Nijmegenaar had dat best kunnen pareren, maar kwam niet verder dan dameruil bij inlevering van een volle toren (½-5½).

Tonie Claessen kreeg erg veel moeite om zijn stukken te kunnen ontwikkelen. Het zag er somber voor hem uit. Toch kwam Toni terug in de partij en een penning en een leuke paardzet, die het mat er uit haalde, leverde een toren en het punt op (½-6½).

Dennis Hoenselaar leek te gaan winnen met een paar mooie vrijpionnen. En vijandelijk paard werd opgeofferd om die pionnen onschadelijk te maken. Het eindspel was te uitgedund om te winnen. Met toren en loper tegen toren en twee pionnen werd het remise (1-7).

Op 12 april 2022 spelen we de inhaalwedstrijd tegen Doetinchem.