SOS: Doetinchem 1 – Zevenaar 1: 4-4

Het eerste SOS-team van Zevenaar heeft op 12 april 2022 in het inhaalduel uit de vierde ronde tegen Doetinchem, dat origineel voor 11 januari gepland stond, zichzelf een slechte dienst bewezen. In ’t Brewinc in Doetinchem kwamen we niet verder dan een 4-4 gelijkspel, hetgeen de promotiekansen duidelijk deed afnemen.

Het ging van tegenvaller naar tegenvaller. Henk Rouwenhorst had in het eindspel zeker de betere kansen, misschien wel winnende, maar accepteerde het tweede remiseaanbod van zijn jeugdige opponent (½-½).

Topscorer Kevin Verfürth (5 uit 5) moest met zwart wel tegen een betonvariant aanspelen, maar daar weet hij doorgaans wel raad mee. Nu niet, hij verspeelde eigenlijk een pion zonder compensatie. Kwaliteit en stukoffer op de vijandelijke koningsstelling leverde eeuwig schaak op (1-1).

Arie Huysman was heel tevreden over zijn partij en zijn tegenstander vond zeker de goede zetten in het middenspel. Of deze ook de goede zetten in het eindspel zou hebben gevonden zullen we nooit weten, want ook hier werd remise overeen gekomen (1½-1½).

Yannick te Pest is niet echt in de buurt van remise gekomen. Hij miste een schaakje en kwam snel in een passief eindspel met minuspion terecht. De vijandelijke vrijpion kostte een stuk en Yannick speelde zoals gebruikelijk oneindig lang door tot het onvermijdelijke mat (2½-1½).

Tonie Claessen kreeg ongeveer dezelfde opening als in Putten op het bord, nu was het niet meer onbekend en ging het een stuk beter. Het werd een eindspel met alleen zwaar materiaal, Tonie won een belangrijke pion, waardoor zijn vrijpion kon promoveren (2½-2½).

Guust Homs blijft in die avondcompetitie pover spelen. Niets bereikt in de opening, vaag pionoffer, maar wel twee keer remise afgeslagen. Guust miste tot tweemaal toe, dat hij zijn pion met een truc kon terugwinnen. De Doetinchemmer speelde nu sterk f5 en e4 en Guust bood in slechte tot ongeveer verloren stelling remise aan, wat gelukkig werd geaccepteerd (3-3).

Frank Unkrig kwam zeker redelijk goed uit de opening, maar daarna werd hij door een klein meisje volledig ondersteboven gespeeld. Zijn stukken stonden om te huilen zo slecht en verloor uiteindelijk een volle toren door een paardvork (4-3).

Marijn Freriks redde laat op de avond nog het belangrijke matchpunt. In een partij die langzaam op gang kwam kreeg Marijn in het eindspel met zijn twee lopers tegen loper en paard steeds meer dreigingen. De vrije b-pion leverde uiteindelijk de loper op. Met twee pionnen tegen loper en drie pionnen werd ook hier oneindig lang doorgespeeld. Marijn trapte niet in een patgrap en won gedecideerd (4-4).

Dit is dus de derde wedstrijd, die we niet winnen (ASV 3 3-5 verloren en Elst en Doetinchem beide 4-4), waarin we grote kansen missen op meer. Mochten we niet bij de eerste twee eindigen en daardoor de promotie missen, dan hebben we het aan ons zelf te wijten. We staan evenwel nog steeds tweede met slecht één bordpunt meer dan ASV 3. In de centrale slotronde in Ede op vrijdag 22 april 2022 (de volgende dag op zaterdag wordt de slotronde in de KNSB gespeeld, over idiote planningen gesproken, al is nu een centrale ronde wel zo mooi.) spelen wij tegen Het Kasteel en ASV 3 tegen SMB. Die ploegen hebben allebei 5 matchpunten, dus het kan alle kanten op.