KNSB: Zevenaar 1 – Almelo 1: 3-5

Wellicht de meest late wedstrijd die we ooit in een seizoen gespeeld hebben. Het was de inhaalwedstrijd uit de 4e ronde van 27 november 2021. Almelo had destijds de wedstrijd afgezegd, hoewel dat niet nodig was. Op vrijdagavond werd destijds bepaald dat de lockdown op zondag 28 november 2021 in zou ingaan en driekwart van de KNSB-wedstrijden zijn gewoon op de 27e gespeeld. Hoe dan ook, nu stond de wedstrijd tegen Almelo 1 op 11 juni 2022 op het programma.

Voor de teamleider werd het een nachtmerrie. Één week van te voren meldden 4 van de 9 basisspelers zich af. Twee invallers waren zo gevonden: Marijn en Tonie, die liefst voor de 6e keer inviel! Maar nummer acht werd een gebed zonder eind. Verhinderd, verhinderd, verhinderd, toezegging, die één dag later weer afmeldde. Verhinderd, verhinderd en dan gelukkig Frank, die wel kon en wilde meespelen. Op de wedstrijddag 10 minuten voor aanvang weer een tegenslag. Thomas kon het door omstandigheden niet redden en dus met slechts zeven man. Toch nog de switch gemaakt om van bord 1 (hoogste zwartbord) naar het open gevallen bord 4 met wit te gaan. De laatste keer dat ik vlak voor de wedstrijd van bord verwisselde leidde in Groningen 10 jaar geleden tot ruzie, bedreiging, protesten en een uiteindelijk gunstig oordeel van de commissie van beroep.

De wedstrijd ging in mineur verder. Frank werd helemaal vastgesnoerd, moest een stuk geven en ging daarna keihard mat (0-2).

Dennis werd verrast in de opening, kwam toch nog terug in de partij, maar na een fout verloor hij met alleen zwaar materiaal alsnog (0-3).

Tonie speelde echter een modelpartij. Stukken stonden goed, mooi centrum en ruimtevoordeel. Tonie won een centrumpion en kreeg die met zijn actieve stukken aan de overkant (1-3).

Marijn had wel wat dreigingen, maar ook de nodige gaten in zijn stelling. Uiteindelijk brak hem dat op (1-4).

Kevin bezorgde zijn tegenstander een geïsoleerde dubbelpion, maar deze had wel het loperpaar en dus voldoende compensatie. Kevin probeerde van alles, moest echter uiteindelijk in remise berusten (1½-4½).

Arie kreeg een offer op zijn koningsstelling te verwerken. Met een toren meer verloor Arie heel veel pionnen. Daarna werd het een rare materiaalverhouding en Arie, die op zijn increment speelde, was blij dat zijn remisevoorstel geaccepteerd werd (2-5).

Guust speelde ondanks alles een lekkere partij. Eerst lag zijn centrum onder vuur, later kreeg hij kreeg initiatief en ruimtevoordeel. Een kwaliteitsoffer leek de zaak voor zijn tegenstander te verlichten. Vele opeenvolgende combinaties leverde dameruil en torenruil op en het eindspel van Toren en Paard tegen Loper en Paard was kansrijk. De vijandelijke pluspion was een dubbelpion. Een kwaliteitsoffer op het paard leverde een virtuele pluspion op tegen een

wat zwakke loper. Het was nog heel lastig om te winnen, maar na wat mindere zetten van zijn tegenstander won Guust gedecideerd twee pionnen en de partij (3-5).

Voor de eindstand in de 3e klasse B maakte het niet uit. Voor aanvang van de ronde stonden we vijfde en wegens ons hoge bordpuntentotaal stonden we na de nederlaag nog steeds vijfde.

Topscoorder met overtuigend spel werd Justin met een mooie score van 5½ uit 7. Guust werd daarin tweede met 5 uit 7 en dat terwijl hij zijn eerste partij in de externe pas won op 12 maart.

Heel opvallend was dat niemand alle acht (Rokade trok zich bij competitiebegin terug) partijen speelde. Bij mijn weten een unicum in de Zevenaarse geschiedenis.

Het beste nieuws tot slot: Iedereen heeft de intentie om volgend jaar weer mee te spelen.