KNSB: PSV/DoDO – Zevenaar 1: 4-4

Na en spannende strijd konden we op 2 april 2022 net niet winnen van PSV/DoDO. Het werd in Putten een 4-4 gelijkspel.

We kwamen goed uit de startblokken. Lars Günther begon nog met een vrij saaie remise, maar daarna konden we twee volle punten bijschrijven:

Dennis Hoenselaar zag zijn tegenstander zich vrijwillig op drie rijen terugtrekken en hij nam zo een groot ruimtevoordeel in. Na een leuk stukoffer kreeg hij gevaarlijke dreigingen tegen de vijandelijke koning. Het was mat of damewinst en de Puttenaar gaf een paar zetten later in de kansloze stelling op.

Guust Homs kreeg met actievere stukken een heel prettige stelling. Achteloos werd 16…. h6 gespeeld en Guust beantwoordde met 17.Lxh6 gxh6 en 18.Dg3+ en kreeg gelijk de felicitaties van zijn tegenstander. Het was een winnende aanval of damewinst (½-2½).

Tonie Claessen kwam in een gambiet terecht, waarin wat meer openingskennis wel noodzakelijk was en werd in de aanval opgerold. (1½-2½).

Justin Wilde bestreed de Catalaan met een zijvariantje en kwam niet in de problemen. In het toreneindspel had hij wel een vrijpion, maar door de actieve vijandelijk toren was het eigenlijk potremise. Het werd een zettenherhaling (2-3).

Hierna ging het in een buitengewoon spannende tijdnoodfase. Het kon nog alle kanten op, maar we hadden zeker de betere kansen.

Thorsten Brandt was in een stelling terecht gekomen met nog veel stukken en weinig pionnen en die zijn moeilijk te spelen. Hij stond zeker beter, maar deed twee achteraf niet zo logische zetten (achteraf is het altijd makkelijk). Nu raakte zijn stelling overbelast, verloor een stuk en de partij (3-3).

Vincent Pelgrom speelde slecht en kwam door slecht staande stukken in een erg slechte stelling terecht. Dat leek helemaal kansloos, maar het werd een eindspel van toren, paard en vier pionnen tegen toren, loper en vijf pionnen en dat leek zelfs houdbaar. Vincent produceerde echter nog een slechte zet en verloor alsnog (4-3).

Arie Huysman speelde na de ramppartij van de vorige ronde nu echter een beresterke partij. Met tegengesteld gerokeerde koningen kwam hij tot de sterkere aanval. Een zeer goede beslissing was het om dameruil niet uit de weg te gaan. Loperpaar en twee pluspionnen zouden de winst ook moeten kunnen binnenhalen. Met een penning kreeg Arie de keus tussen stukwinst of kwaliteitswinst met behoud van de vrije d-pion. Arie koos het laatste en won tenslotte met een aftrekaanval een stuk en de partij (4-4).

Fijne speelzaal dat “Stroud”, een opvallend wit gebouw. Je kunt voor de deur parkeren en na de wedstrijd was het slechts 300 m lopen naar de Chinees, waar we de dag gezellig aan een ronde tafel afsloten.