DSG Pallas – Zevenaar : 2.5 – 5.5

Teamverslag door teamleider Guust Homs

Pallas – Zevenaar: 2½ – 5½

Op 24 november speelden we de 4e ronde in de KNSB-competitie tegen Pallas in Deventer. Prettige zaal, goed bereikbaar, makkelijk parkeren naast de zaal en lekker dichtbij, slechts drie kwartier rijden.

Justin was verhinderd, maar gelukkig was na enig rondmailen en bellen Henk Rouwenhorst bereid om in te vallen. Henk vond het speeltempo maar ingewikkeld en dat heb ik hem uitvoerig uitgelegd. Gelukkig hoorde ik achteraf dat ook Arie hem dat uitgelegd heeft.

De wedstrijd begon kalm. Arie kon tegen een isolanie spelen, maar wegens de iets actievere stukken van zijn tegenstander bood hij remise aan en dat werd geaccepteerd. Justus speelde snel na enige verwikkelingen leek zijn tegenstander beter te staan, maar deze bood met niet zo veel tijd meer op de klok remise aan (1-1). Guust moest met zwart heel nauwkeurig spelen om niet in grote problemen te komen en bood remise aan toen hij een klein plusje voor zijn tegenstander constateerde. Deze nam het aan omdat hij dacht dat Guust beter stond. De computer bevestigde Deventer voordeel.

Alle plussen en minnen optellend dacht ik dat de wedstrijd in 4-4 zou eindigen. Thomas had ik hierbij op een punt ingeschat. De Siciliaanse Draak leverde tegengesteld gerokeerde koningen en de bekende kwaliteitsoffers op. Thomas speelde het sterk en zijn aanval leverde uiteindelijk mat op (1½-2½).

Henk had een zeer ingewikkelde stelling op het bord en de vijandelijke stukken stonde wat actiever. Beide spelers had heel weinig tijd en moesten het nu bijna hebben van hun increment. Helaas ging Henk op de 23e zet gewoon door de vlag. Hij had het speeltempo toch niet helemaal begrepen (2½-2½).

De 4-4 leek eraan te komen: Vincent had een evenwichtige stelling op het bord, Thorsten een gewonnen eindspel met 2 pluspionnen en Kevin had wel een vrije h-pion in het eindspel, maar zijn koning was in de problemen.
De tegenstander van Vincent vond het nodig om de stelling te forceren. Door de open g-lijn won Vincent de dame voor toren en paard. Dit was een gewonnen eindspel, helemaal na het ophalen van de toren met een schaakje (2½-3½).
Thorsten speelde het eindspel sterk en toren en superieure loper tegen toren en paard won hij ook nog het paard en de partij (2½-4½).
Kevin kon nog wel 1 stel torens ruilen, maar kon niet verhinderen dat hij in een matnet kwam door de toren op c7 en het sterke paard op f6 (zijn koning op h8). Na enig nadenken produceerde Kevin Ld5 en de Deventenaar speelde a tempo Th7 mat. Het was echter Ld5 schaak (witte koning op a2) en dus moest er Tc4 worden gespeeld. Wit gaf dus gelijk op.
Na enige discussie waren we het wel eens dat het niet onsportief was. Wel is het ongebruikelijk en kun je een beetje flauw noemen. Ook blijkt maar weer, en daar was de betreffende speler het mee eens: je moet NOOIT a tempo zetten, behalve als je vlag op vallen staat.

Ik was in ieder geval heel blij dat we de wedstrijd al beslist hadden en dat dat incident niet om de matchpunten ging. Zodoende boekten we een geflatteerde 5½-2½ overwinning.

Guust Homs