De schwindle (1)

Jaren geleden speelde ik met Tom Bus in een team in de KNSB competitie. Naast analyseren, speelden we ook af en toe snelschaak, waar ik dankzij Tom, en mijn teamgenoten als Jan Fober, het begrip Schwindle beter leerde kennen, en gaandeweg begonnen mijn schwindle vaardigheden toe te nemen. Jaren later speelde ik bij een andere schaakclub waar ook een jong talent speelde, waar ik vaker mee analyseerde en schaakte. Hij kreeg landelijke training, en bracht het later tot 2200+ rating. Tijdens onze snelschaak sessies verloor hij echter vaak van me, terwijl ik geen training kreeg, en een middelmatige schaker ben. Hoe kwam dat ? I realiseerde me later dat hij had het schwindle hoofdstuk helemaal nog niet geleerd. Onlangs kwam ik in een schaakboek een stelling tegen van een grootmeester partij tussen Gdanski en Arkell, (European Club Cup, Neum, 2000) met commentaar van GM Jonathan Rowson.

In deze positie heeft zwart een pion minder en als zwart niet snel is dan heeft wit maar een paar zetten nodig om het witte voordeel te vergroten.

Zwart speelde hier de ongelooflijke zet g6g5!!

Ik vond dit erg boeiend om te lezen, en liet het op de clubavond aan diverse mensen zien, onder andere aan Karel Verbeek. En Karel liet zijn schaak niveau meteen weer zien door 2.Lc1!! te suggeren. Dat zag er goed uit. Thuis met Stockfish bleek Karel gelijk te hebben.

Mijn conclusie was : Arkell had een erg mooie schwindle bedacht !

GM Rowson schrijft : “Apparently just after Keith played 33…g5, Gdanski, who was rated 2557 when the game was played, looked bemused and just whipped the pawn off. Taking is the best move, but he should have treated 33…g5 with a little more respect.”

De partij is als link ook hier op chessgames.com te vinden. En hier is een link naar een artikel met uitgebreidere partij analyse en commentaar op chessbase.com.